Tour Bandaraya Kuala Terengganu dengan Fatmanur

Bismillah.
23 Januari hingga 25 Januari 2017 merupakan suatu tanggal yang agak istimewa dan bermakna sebagai permulaan tahun 2017. Teman semahallahku, Fatmanur datang melawat ke Terengganu dan menetap di rumahku selama tiga hari dua malam. Fatmanur merupakan pelajar pertukaran daripada Universiti Marmara, Turki selama satu semester di UIAM Gombak. Sejujurnya, aku memang berminat untuk mengenali pelajar-pelajar antarabangsa. Mempelajari budaya orang lain dapat membuka mata.

Aku memang tak pandai nak menipu atau cover line, so aku akan menulis dengan jujur tentang tempat-tempat yang aku lawati bersama Fatmanur sepanjang tiga hari tu.
1.       Bukit Puteri

Tempat masuknya adalah dengan melalui tangga escalator di kawasan baru Pasar Payang tu. Yang sedihnya, tangga escalator itu tak bergerak, berdebu dan penuh dengan daun kering. Rasa seolah-olah masuk kawasan yang terabai (abandoned). Okey lah mungkin sebab musim hujan, angin kuat. Jadi daun bersepah. Kaunter tiket pula tiada yang menjaga tapi kami letak juga RM1 seorang sebagai caj untuk naik bukit tu. Pendek sangat bukitnya, jangan risau.
Sebenarnya itu pertama kali aku sendiri jejakkan kaki di Bukit Puteri walaupun dah hampir sepuluh tahun aku menetap di Terengganu. Ya, aku bukan orang Terengganu pior; tapi hybrid.Jadi di Bukit Puteri ni, ada beberapa buah meriam, genta, singgahsana, tiang rumah api, lubang ubat bedil dan juga kubur Syeikh Yasin. Maaf, tak kenal Syeikh Yasin tu siapa.

2.       Istana Maziah
Aku bertanya kepada pegawai JPJ yang ada di luar istana sama ada istana itu dah dibuka kepada orang awam atau tidak. Dia jawab, istana itu hanya akan dibuka semasa ada acara tertentu. Dan kalau ada pengawal keselamatan yang bertugas, dia boleh tolong bawa round.

3.       Pasar Payang
Bosan nak tulis tentang Pasar Payang sebab selalu sangat pergi. Tingkat bawah; kebanyakannya bahan makanan, tingkat atas; batik, cenderamata. Ada lagi barang lain, tapi yang banyaknya, benda-benda tu.

4.       Muzium Terengganu

Bayaran untuk warganegara dan bukan warganegara berbeza. Aku kena bayar RM5. Fatma RM 10 (sebenarnya RM15, tapi diskaun pelajar agaknya).
Secara umumnya, ada beberapa galeri; tekstil, senjata, diraja, Petroleum, Islam, tentang ukiran, anyaman & tembaga, alam semula jadi, pelayaran.

Antara yang menarik, korang boleh photoshoot acah-acah model kat sana sebab memang senibina muzium lawa. Okay bukan ni point aku. Di bahagian luar muzium, ada model rumah-rumah Melayu, tapi tak boleh masuk pun. Boleh tengok dari luar je.  Selain itu, ada juga model-model perahu, kolek dan kapal.

Aku pusing muzium dengan Fatma selama 2 jam sahaja. Tapi aku syorkan untuk luangkan masa dalam 3-4 jam kat sana supaya tak tergesa-gesa.  Aku nak cepat masa tu sebab nak ambil adik balik sekolah.

5.       Pusat Sains dan Kreativiti Terengganu
Lokasi: Kampung Laut, bukan di pusat bandar. Baru sahaja dibuka. Yang lawaknya, aku dan Fatma sahaja pengunjung yang ada pada masa tu. Mungkin jarang orang Turki datang pusat tu, jadinya pakat nok ambik gambor kenangan belaka katanya. Katanya gambar staf, entah ye ke tidak. Tapi aku bagi chance lah sebab mungkin memang tu first time diorang jumpa orang Turki. Aku pula jadi translator.

Ada beberapa galeri;
-          Bencana alam: Tak best sangat sebab banyak informasi yang tertampal di dinding berbanding benda yang boleh dilihat, dipegang, diusik. Sedihnya, ada satu glob warna biru ni kemek sebab ada budak tumbuk. Haih sedih betul.

-          Kreativiti: Kami buat roket menggunakan barang terpakai. Kemudian, lancarkan roket tu dengan memijak botol kosong yang berfungsi seperti pam. Layann. Bagi aku, bahagian ni menarik sebab melibatkan aktivit hands-on. Selain roket, pengunjung juga boleh cipta kereta kabel sendiri dan menggantungnya di tali kereta kabel yang disediakan. Banyak bahan yang bersusun di kotak-kotak di situ.

-          Dino Trek 2: Anak buah galeri Dino Trek yang ada di Petrosains. Ni menarik juga sebab ada beberapa dinosaur robotik yang boleh bergerak-gerak. Ada juga mesin-mesin untuk main kuiz dinosaur, race dinosaur, cipta dan uji dinosaur rekaan masing-masing dll. Tapi galeri ni tak besar mana. Bayaran juga berasingan.

-          Tayangan: Macam di Pusat Sains lama di hadapan Giant Mall tu. Kalau kat Pusat Sains lama, kita duduk kat kerusi yang boleh sandar lebih sikit dan kena dongak untuk tengok skrin kat bumbung kan? (Siapa pernah pergi zaman sekolah, faham la xD, minta maaf). Di Pusat Sains baru, duduk atas kusyen besar je dan tak semenarik di Pusat Sains lama huhu sorry.

6.       Taman Tamadun Islam

Bayaran: RM21.20 untuk seorang dewasa. Ini kali ketiga agaknya aku pergi TTI. Pertama kali, dengan keluarga sendiri. Kali kedua, bawa sepupu yang dari Pulau Pinang. Ketiga, berdua dengan Fatma. Boleh Nampak perbezaan replika-replikanya dari kunjungan pertama aku dengan yang ketiga.

Sedih ah sebab catnya makin luntur, daun-daun kering bersepah-sepah terselit di monumen-monumen. Sesetengah monumen ada najis musang. Sesetengah galeri bocor, air meresap kat dinding (jadi cat kembang). Aku rasa lambat juga aku sampai TTI, dalam pukul 11 pagi. Terselit sedikit perasaan malu. Huhu. Mungkin masalah cuaca, mungkin masalah maintenance, entah tak tahu.

Ni nak promote Terengganu ke nak kurangkan pengunjung hadoi la. Takpe, aku just nak jujur.

7.       Masjid Kristal

Percuma. Lawa bila malam, sebab dorang buka lampu warna-warni. Ada juga orang buat photoshoot wedding kat sini.

8.       Noor Arfa Craft Centre
Aku syorkan singgah jap untuk tengok demonstrasi proses pembuatan batik terap, canting dan juga songket. Percuma sahaja. Ada juga batik DIY kalau nak merasa macam mana nak warna batik. Biasanya untuk kanak-kanak, harga dalam RM17 untuk besar kain sapu tangan.

9.       Pantai Batu Buruk

Tak sempurna lah trip ke Terengganu tanpa berkunjung ke pantai!
Dah ada buaian! Hahah seghonok. Tapi tak banyak, gilir-gilir ah. Kalau boring, beli kat A&W. Petang-petang baru meriah, ada gerai-gerai makan, kereta kuda ala carriage Cinderella/wedding, kuda, playground, main laying-layang dll. Jangan lupa beli aiskrim pakcik motor hahah.

10.   Masjid Terapung/ Tengku Tengah Zaharah

Time langit cerah, gi ambik gambar lagun Kuala Ibai kat area belakang masjid. Lawa.

11.   Pantai Teluk Ketapang
Port untuk makan seafood. Tapi Fatma tak makan seafood selain ikan. Pergi petang kalau nak makan. Pagi, takde apa-apa lagi.
Banyak lagi pantai; Tok Jembal, Pandak, Kelulut dsb.

12.   Chinatown Kuala Terengganu
Sejujurnya, tak pernah terfikir yang Chinatown ni satu daripada tarikan pelancong di bandar KT. Cuma ada deretan kedai Cina dan Melayu, lukisan-lukisan mural untuk mereka yang suka bergambar dan juga tempat gantung mangga ala-ala macam kat Korea. Tak tau apa fungsi buat macam tu.

13.   Pulau Warisan
Biasanya karnival besar akan diadakan di situ. Tapi kalau takde event, ambil angin je lah, Malam-malam, ada pokok-pokok lampu berwarna-warni dan gerai makanan minuman. Hah, ambil gambar lagi kat sini.

Itu sahaja rasanya. Maaf tak mampu nak kekal formal, konsisten berbahasa Melayu dan sempurna tatabahasa. Perasaan tak terluah bila formal benor.

Sekian;
Auni B,
Seorang remaja yang masih cuba memahami erti menjadi dewasa.
1 Februari 2017
8.09 pm,
UIAM Gombak.

1. Auni, pusat sains dan kreativiti tu bukan TTC eyh?

2. Nope, lain. Pusat Sains dan Kreativiti ni kat Kampung Laut.