Gelap Beransur Cerah (Sepintas Lalu 2017 Aku)



31 Disember 2017

Bila diselak kembali diari hidup aku, 2017 bermula dengan krisis dalaman yang agak dahsyat. Segala jenis keraguan mula menyerabutkan kepala sehingga aku banyak mempersoal kembali ilmu-ilmu yang aku pernah belajar dulu. “Mana satu yang benar, mana satu yang tidak? Kenapa banyak sangat pendapat dalam isu ni? Tak boleh ke jelas ada satu je?” Letih tahu. Letih bila terlampau berfikir. Segala sisa tenaga disedutnya. Kelesuan mula menguasai; lesu fizikal, mental, emosi dan jiwa. 

            Perit benar bila diselubungi kegelapan kerana aku tidak tahu ke arah mana yang aku harus langkah. Setiap langkah diiringi dengan rasa ragu; “Aku tidak tahu. Aku tidak pasti. Betul ke apa yang aku buat ni?” Sehingga satu saat, aku akhrinya memasang tekad untuk keluar daripada kekusutan itu. 

Perlahan-perlahan aku mulai merangkak kembali kepada Tuhan. Memohon petunjuk dan cahayaNya dari gaung kegelapan. Dan sedikit demi sedikit aku mulai nampak bibit-bibit cahaya. Satu demi satu langkah Allah pandu. 

Semuanya bermula dengan kembali kepada perkara asas; “Siapakah aku?”  Aku ialah abid dan khalifah. Yang memikul bebanan dan tanggungjawab untuk meninggikan kalimah suci Tuhan dalam diriku, masyarakat di sekelilingku dan dunia. 

Justeru, apakah kelengkapan yang aku perlu? Bekalan paling pentingku sama seperti bekalan golongan Muslim yang awal-awal dulu memeluk Islam di zaman jahiliah Mekah; aqidah yang mantap. Maka, setiap majlis yang aku hadir biarpun berbeza cara penyampaian dan suasana, semuanya menjurus ke arah itu; pemantapan aqidah. Persoalan-persoalan mulai terjawab; “Apakah bukti Allah itu benar-benar Satu? Kenapa perlunya kita beribadah? Siapakah manusia? Kenapa perlunya sunnah Rasul?”

Kemudian, bila isu identiti diri sudah  jelas, aku pula terarah kepada persoalan umat. “Jika benar umat Islam umat terpilih, mengapa kita masih juga mundur?” Dan persoalan itu terjawab dengan mempelajari penyakit-penyakit yang melanda umat Islam hari ini. Bukan setakat belajar melalui mendengar, aku juga sendiri berpengalaman merasai sendiri sebahagian daripada penyakit-penyakit itu. Aku memandang pengalaman itu dari sudut pandang positif; setidaknya aku berpeluang merasai dan menjiwai apakah perasaan dan cara fikir bila kita jatuh dan kehilangan arah. Maka, aku berharap aku boleh jadi orang yang lebih memahami dan berupaya menawarkan solusi yang lebih tepat jika ada individu yang menghadapi masalah yang sama. 

Penghujung 2017 ini pula, aku diberikan suatu amanah baru yang berat. Jawatan yang perlu dibayar dengan harga yang mahal; masa, tenaga, buah fikiran dan wang. Sudah tiba masanya untuk aku lebih bersungguh memanifestasikan segala kepercayaan dan sedikit ilmu yang sudah terbina. Ilmu bukan setakat di dada dan helaian buku, tapi perlu diserlahkan dengan amal, peribadi dan kelakuanmu. Dan sekarang , aku sudah mulai terasa teruji. Tapi tak mengapa, aku sudah lebih bersedia untuk menghadapi cabaran yang lebih berat; menunaikan hak terhadap ilmu. 


Selamat datang, 2018! Aku akan hadapimu dengan jiwa yang lebih damai dan gagah. 

Comments

Popular Posts