REFLEKSI: TAHUN 1 SEM 2 PSIKOLOGI DI UIA



Salam dan selamat pagi! Alhamdulillah baru selesai exam final semalam. Jadi, boleh la aku kembali aktif menulis dengan ruang waktu yang banyak semasa cuti semester ni. 

Ini aku kongsikan catatan lama tentang subjek-subjek akademik yang aku ambil sewaktu Tahun 1 Semester 2. Baru keluar dari peti harta karun haha. (Kat blog ni kita santai-santai je dan informal hehe).

11 Jun 2017


1. ISLAM & PSYCHOLOGY  (PSYC 1070)

Silibus dimulakan dengan analisa tentang ideologi atau 'basic assumptions' dalam ‘theoretical perspectives’ yang ada dalam psikologi. Contohnya; behaviorism (satu daripada theoretical perspective dalam psikologi) menekankan bahawa manusia ini dibentuk daripada rangsangan atau 'stimulus' daripada persekitaran dan faktor-faktor luaran. Ia seolah-olah merumuskan bahawa manusia tiada kemampuan untuk menolak pengaruh luaran. Sedangkan dalam Islam, Muslim percaya akan kewujudan aqal & jiwa. Aqal dan jiwa lah yang lebih utama peranannya dalam membentuk tindakan manusia, jika nak dibandingkan dengan pengaruh luaran. 

Secara keseluruhannya, semua theoretical perspective Barat ketiadaan elemen jiwa di dalamnya. Jadi, jika seorang Muslim taksub kepada suatu daripada perspektif psikologi Barat tersebut dengan membabi-buta, maka ia boleh memberikan kesan tidak baik kepada aqidah Muslim. Masa ini lah ilmu Islamic Ethics yang aku belajar masa sem 1 berguna kerana ada juga dikaitkan dengan konsep keadilan Tuhan (God's Justice), tanggungjawab dan akauntabiliti manusia (Man's responsibility & accountability). 

Jadi, silibus subjek ini memfokuskan kepada perspektif Islam secara ringkas bagi setiap topik. Namun, kami masih belum ada buku teks 'Psikologi Islam' yang khusus untuk rujukan komprehensif. Tapi sebagai usaha awal, para pensyarah ada menerbitkan sebuah buku kompilasi artikel-artikel tentang beberapa topik Psikologi daripada perspektif Islam. Sangat membantu untuk memberikan gambaran kasar sebab ada disertakan ayat-ayat al-Quran, hadis, pandangan tokoh-tokoh Islam silam seperti Ibn Sina, al-Ghazali dsb. Tapi kita perlukan huraian yang lebih mendalam daripada itu. 

Dari segi cara penyampaian dalam kelas, pensyarah mewujudkan sesi diskusi kelas (class discussions) atau lebih kepada pembentangan sebenarnya untuk  belajar tentang kebanyakan topik yang bukan mengenai theoretical perspective. Kelebihannya, kami dapat mendengar pembentangan daripada orang yang berbeza dan disajikan dengan pelbagai jenis soalan daripada setiap kumpulan. Kelemahannya, apabila rakan sekelas yang membentang, ada macam-macam gaya lah. Ada informasi yang boleh dipercayai, ada yang seperti meragukan. Ada yang bersungguh, ada yang baca langsung daripada ‘slides’ mereka. Jadi, payah untuk ilmu subjek ini untuk sampai kepada tahap yaqin. 

Metod penilaian: 1 pembentangan, 1 assignment bertulis, 1 role play.

2. INTRODUCTION TO POLITICAL SCIENCE 
Intro Poli ialah subjek kegemaran aku untuk  semester kedua ini. Kalau tak kerana wajib ambil subjek ini, tak tahu la bila aku akan ambil tahu tentang ilmu sains politik 'in a proper way'. Sebelum ni, aku cuma minat baca dan kaji sikit-sikit tentang konflik-konflik di negara orang seperti Mesir, Turki dan Myanmar. Tapi kalau tentang negara sendiri, hmm tak tau sangat. Terkejut juga bila ada member tanya; "Taknak minor Political Science?" Tak tau pula sama ada potensi & gaya ke arah tu ke? Lol.

Kami diperkenalkan secara kasar dengan pelbagai teori politik lama & moden, tokoh-tokoh, sistem-sistem politik, kewujudan civil society (atau NGO), pilihanraya, hubungan antarabangsa dan lain-lain. 

Pengajaran penting yang aku dapat daripada subjek ini; dalam politik ini, bukan tentang perlagaan parti-parti je. Tapi lebih luas daripada itu. 

Pertama, untuk peringkat individu, rupanya penting sangat untuk rakyat tahu bagaimana untuk jadi warganegara yang bijak & menyumbang kepada pembangunan negara. Rakyat perlu cakna dengan isu semasa & bersuara bila perlu. Jadi warganegara yang baik bukanlah dengan menjadi warganegara yang pasif. 

Kedua, civil society (NGO) juga berperanan penting untuk membangkitkan isu-isu yang wujud dalam masyarakat kepada perhatian pihak kerajaan. Tapi aku belajar teori je la kan. Tak tau sejauh mana signifikannya dalam alam realiti. 

Ketiga, tiada satu sistem politik ideal yang sesuai untuk diterapkan kepada semua negara. Sebab sistem politik perlu bergantung kepada keadaan rakyat setempat, geografi dll.  Islam hanya menggariskan prinsip-prinsip dasar sahaja dalam pemerintahan negara seperti tauhid, keadilan dan beberapa lagi . Tapi cara pembawaan kerajaan tu bebas. Aku tak tau banyak tapi itu kefahaman asas yang aku dapat.

Aku pun tak sangka aku semangat sangat belajar Intro Poli ni sampai  dapat khatam semua topik berkaitan dalam buku teks Poli sebelum peperiksaan akhir semester. Boleh je kalau nak baca slides sahaja, tapi tak seronok lah sebab tak mendalam kan.  Kesimpulannya aku puas hati belajar Intro Poli Alhamdulillah! Cuma, dugaannya ialah assignment. Kumpulan agak besar, ada 10 orang.  Jadi, ada pelbagai ragam. 

Metod penilaian: pop quiz, poster + pembentangan & video, 2 test. Tiada peperiksaan akhir yang centralised.

3. SCIENCE OF AL-QURAN (ULUM AL-QURAN) 
Mula-mula, persepsi aku kepada Ulum Quran (& Ulum Hadith); "Aih nanti belajar sama je ke dengan subjek zaman sekolah Quran Sunnah?"

Tentulah ada penambahan ilmu baru ! Yang aku ingat aku baru tahu ada pelbagai jenis tafsir al-Quran. Aku baru tahu ada jenis tafsir al-Quran yang dipengaruhi oleh fahaman sesuatu kelompok. Dulu, aku ingatkan semua tafsir boleh dipercayai bulat-bulat, rupanya tidak juga. Aku juga belajar bagaimana untuk menangkis hujah- hujah daripada golongan Orientalis tentang al-Quran.  

Jujurnya, aku tak ingat sangat dah benda baru yang aku belajar dalam Ulum Quran. Cuma yang aku tahu, aku masih keliru dengan perbezaan antara Ta’wil dan Tafsir. Huhu. 

Metod penilaian: Pembentangan poster, yang lain dah lupa Allahu. 

4. SCIENCE OF HADITH (ULUM AL-HADITH) 

Pensyarah yang mengajar aku SOHA (singkatan popular untuk Science of Hadith dalam kalangan pelajar Human Science) ialah Dr Khairil Husaini. Ustaz memang terbaik! Beliau merupakan bekas pelajar KISAS yang kemudian melanjutkan pelajaran ke Madinah dalam bidang Hadith dan seterusnya di United Kingdom. 

Pada kelas pertamanya, beliau memulakan sesi pengajaran dengan memperkenalkan asal usul dan falsafah di sebalik namanya, Khairil Husaini dari segi bahasa. Bukan terjemahan bahasa Arab ke Melayu semata-mata, namun juga dalam bahasa Ibrani. Tapi sayang aku juga sudah lupa butirannya. Cuma aku masih ingat rasa kekaguman aku pada kelas pertama kerana terserlah pengetahuan beliau yang meluas kepada ilmu bahasa, sejarah, geografi, bukan hanya terhad kepada ilmu hadith semata.

Beliau mengambil pendekatan untuk memahamkan pelajar-pelajar Human Science tentang konsep-konsep dalam sunnah dan hadith berbanding penekanan terhadap ilmu mustalah hadis yang lebih teknikal. Apa yang aku faham dan ingat; Sunnah ialah suatu jalan yang destinasi akhirnya ialah Tuhan. 

Beliau juga amat menggalakkan para pelajar untuk bertanya apa yang berselirat di benak fikiran mereka dan berfikiran kritis kerana kelas ialah sesi pembelajaran. Kekeliruan patut dirungkai semasa proses pembelajaran. Antara persoalan yang timbul, sunnah manakah yang sebenarnya lagi utama? Contoh: Sunnah bersugi atau sunnah menjaga kebersihan mulut? Selain itu, adakah berjubah ialah sunnah Nabi atau merupakan adat kaum Arab sahaja? Aku sangat menyukai keterbukaan dan ruang pertanyaan yang dibuka luas oleh pensyarah itu. 

Metod penilaian: 1 esei; aku dapat tajuk perkembangan hadis di Amerika Syarikat. (Rare kan? I like!) 1 set Power point slides tentang hadis dan perlu dikaitkan dengan analogi, contoh dan apa  jua cara yang boleh memantapkan kefahaman pembaca. 

5. METHODS OF DA'WAH

Pensyarah aku untuk subjek ini ialah seorang Cina muallaf yang sudah agak berusia. Kelas kami ialah kelas terakhir yang beliau akan ajar sebelum persaraan beliau. Hari pertama beliau hadir ke kelas, beliau bertongkat. Aku fikir kerana usia tuanya, namun sebenarnya beliau pernah lumpuh separuh badan sebelum ini. Semangat beliau untuk mengajar sangatlah aku kagumi walaupun percakapannya sangat dipengaruhi oleh pelat Cina beliau. Kadang-kadang sebutan beliau agak sukar untuk difahami. 

Cabaran utama sewaktu mempelajari subjek ini ialah ketiadaan satu  sumber rujukan khusus untuk subjek ini. Pelajar perlu merajinkan diri untuk mencari bahan bacaan berdasarkan ‘course outline’ yang disediakan. Cara pembelajaran pula, pada beberapa minggu pertama semester, beliau mengajar daripada buku tulisan beliau. Manakala minggu-minggu seterusnya sehingga akhir semester ialah sesi pembentangan daripada rakan-rakan sekelas. 

Metod penilaian: ujian pertengahan semester, pembentangan, peperiksaan akhir semester.

KONKLUSI

Subjek yang paling aku suka sem ini ialah Science of Hadith sebab aku boleh banyak bertanya dalam kelas dan aku dapat ilmu yang baru menerusi pendekatan Dr Kharil Husaini. Subjek kedua yang paling aku suka ialah Intro To Political Science sebab dapat bantu aku untuk faham cara  pemerintahan Negara sendiri dan orang lain. Penting kot untuk menjadi warganegara yang baik lagi perform!

Itu je byeee, salam.

Comments

Popular Posts