REACHING HEARTS 5: NAK NASI



Aku, Zakiah, Tayyibah dan Khalidah menjinjit beg plastik dua bungkus seorang. Ada yang berisi set lengkap; nasi putih, ayam masak merah, daging lada hitam, telur sambal dan sayur campur. Ada sebahagian yang lain hanya berisi lauk ayam. 

Brotherbears dan sisterbears baru sahaja selesai menjamu selera di Restoran Melayu Padang di Parkson Maju Junction Mall di tengah-tengah bandar raya Kuala Lumpur. Agak banyak lauk-pauk yang berlebih. Tapi kek Chocolate Indulgence daripada Secret Recipe sudah semestinya habis dibaham licin. Dengar-dengar, ada yang minta lebih sebab terkulat-kulat. Eh?

Setelah operasi membungkus lauk selesai, semua brothers pun sudah meninggalkan restoran, aku dan empat orang lagi sahabatku mula menapak kembali ke Masjid Jamek. Empat orang lagi memilih untuk menaiki LRT kerana sudah keletihan. Aku, Zakiah, Tayyibah dan Khalidah mempunyai misi baru iaitu menyampaikan makanan yang berlebihan ini kepada orang yang memerlukan, ala-ala Mini Feed The Homeless 2.0. *aku hiperbola je sebenarnya sebab ada 2 set nasi je yang sempurna untuk diagih. Yang lain dah kena cop, untuk ditapau balik ke rumah.*

Pada saat kami melintas kawasan tangga Sogo, kami ternampak dua orang pakcik. Seorang warganegara asing, seorang lagi orang kelainan upaya (OKU). Kedua-duanya berpakaian lusuh, kulit mereka sedikit gelap kesan terdedah kepada matahari. Semasa Zakiah menghulurkan satu plastik makanan kepada pakcik warganegara asing itu, aku perasan pakcik OKU di sebelahnya merenung penuh harap. Terukir senyuman di wajahnya saat melihat kami datang. Mukanya penuh dengan cahaya harapan *korang kena rasa sendiri! sayu serius.*

Aku pada mulanya hanya tercegat memerhati Zakiah menghulurkan makanan kepada seorang daripada pakcik tersebut, padahal ada sebungkus lagi set nasi di genggamanku. Kemudian, baru aku tersedar untuk memberikan bungkusan makanan tersebut ke pakcik OKU yang begitu berharap itu. Pada saat itu, aku fikir “Mission accomplished!”. Kami berempat pun meneruskan perjalanan, melintasi deretan kedai pakaian dan kain. 

Akan tetapi ketika hendak melintas jalan menuju Jalan Tunku Abdul Rahman, tiba-tiba 

“Akak..”

Aku menoleh ke sebelah kananku. Ada seorang kanak-kanak lelaki, aku anggarkan umurnya dalam 12 tahun, berdiri di sebelahku. Kulitnya hitam manis, matanya kuyu. Dia sedang menadah tangan. Dan kau tahu apa yang dipintanya?

“Akak, nak nasi..”, katanya dengan suara yang lemah. 

Aku terdiam. Terkebil-kebil. Seperti tak percaya apa yang aku dengar. Kalau apa yang diminta ialah duit, itu normal. Dan kebetulan, kami baru sahaja selamat memberikan set nasi kepada dua orang pakcik tadi. 

“Tapi dik, ada lauk ayam je. Nasi dah takde…”

Mukanya kecewa, semakin sayu. Aku berpaling ke kawan-kawanku. 

“Akak, sedeqah kak..”, ujarnya lagi. Mungkin dia fikir aku nak pergi, tapi aku Cuma nak tanya kawan-kawanku yang lain bagaimana untuk menolong adik ini.

“Sekejap eh dik”

“Korang, ada tak kedai nasi area sini? Dia minta nasi,” tanyaku. Kiri, kanan, depan  dan belakang kami hanya lah deretan kedai pakaian, kain dan buku. Tiada kelihatan langsung gerai atau restoran makanan. 

“Takde, kalau ada pun belakang sana… eh tapi dia jual roti je …”, jawab Khalidah, sambil mulutnya dimuncungkan ke arah yang dimaksudkan. 

Ah aku buntu. Tak sampai hati untuk menolak permintaan budak itu. Tapi restoran makanan jauh, tambahan pula, ada yang menunggu kepulangan kami di Masjid Jamek.  Mujur  Zakiah menyelamatkan keadaan. Dia mengeluarkan not hijau bernilai lima ringgit kepadaku. Kemudian aku memasukkan not lima ringgit itu ke dalam bungkusan plastik yang berisi lauk ayam. 

Aku membongkok sedikit supaya paras mataku sama dengan adik itu. 

“Dik, dalam ni, ada lauk ayam. Nanti, guna duit ni untuk beli nasi”.
“Terima kasih kak,” katanya, lalu dia berlalu pergi. 

Aku? Masih dihantui rasa sayu, terkejut. Dia minta NASI.

Credits to bengkungkesehatan.com
Nasi. Makanan ruji yang patut lebih kita syukuri sebab kita mampu menjamunya hampr setiap hari.
Macam-macam bentuk dan rasa. Nasi putih panas yang baru masak dalam periuk nasi elektrik. Dan yang lebih menyelerakan, apabila ia disimpahi rempah ratus, maka terhasillah nasi Arab, biryani, dagang, minyak dsb.

Tapi cuba imbas kembali, apa jadi pada butiran-butiran nasi yang kadang-kadang terpelanting keluar daripada pinggan bila seseorang dengan lahap dan rakusnya? Yang kita ketepikan dan buang kerana lauk yang terpercik padanya tidak menepati selera kita? Yang kita buang sebab terlebih kuota ketika memasak, terlebih cedok semasa di kafe?
Ke manakah perginya ‘mereka’? 

Mungkin hampir benar kata-kata orang-orang tua dulu. “Habiskan nasi. Kalau tak, nanti dia nangis.”
Cuma, bukan nasi yang menangis, tapi insan lain yang seperti kita yang bakal menitiskan air mata.

Comments

Popular Posts