KEAJAIBAN & RASA

 Aku sering terpesona
Dengan keajaiban-keajaiban kecil

Hanya dengan duduk di tangga simen
Menghadapkan muka ke padang menghijau
Menghirup udara pagi yang masih segar
Aku jadi tenang.

Aku sangat suka perhati pohon kanopi
Dengan batangnya yang terpacak teguh
Dan dahan-dahannya yang merimbun teduh
Aku jadi kuat.

Aku amati kawanan burung yang berterbangan riang
Dan lagu zikirnya yang semula jadi menenangkan
Betapa bahagianya mereka terbang di langit biru
Aku jadi senang.

Aku melangkah pula ke rimbunan mawar
Yang berkembang indah, segar bugar
Dihias cantik mutiara embun yang bersinar
Aku jadi bahagia. 

Betapa warna-warni alam dapat menghidupkan jiwa
Jika kita melihat di sebalik segalanya
Pasti adanya cinta

Tuhan membisikkan;
“Tenanglah jiwa.
Kau sangat dekat dengan bahagia
Jika kau benar-benar merasa.”

Comments

Post a Comment

Popular Posts