PERGAULAN

*Sori jenis pemalas nak edit gambar.
Dulu aku sering dikatakan keras
Muka seperti tembok
Dan setelah ditegur
Aku melentur

Suatu ketika
Kelilingku umpama malaikat
Lemah lembut pergerakannya
Halus budi bicaranya

Aku seperti bingung
Harus berlaku bagaimana?
Kerana aku tidaklah selembut mereka
Dan kadang ‘bahasa’ kita tak serupa.

Kini berbeza
Manusia berlaku bebas
Kadang-kadang terlangkah batas
Dan aku perlu bertegas. 


Hakikat sebenarnya
Sudah banyak aku lenturkan
Kerana jika terlalu keras
Payah untuk bersama mereka.

Pernah beberapa kali aku terbaca
“Bergaul lebih baik daripada beruzlah”
Namun bila terlalu bergaul
Fikiranku sesak, jiwaku lelah.

Sabarlah duhai jiwa
Teruskan bersama mereka
Sebarkan kebaikan
Tunjukkan teladan 

Walau tak sempurna
Kita harus cuba
Daulatkan cahaya Tuhan
Runtuhkan gelapnya kelalaian. 


Dari jiwa yang perlu bangkit dari lelah.
8.36 pm
7 Mei 2017

UIAM Gombak

Comments

Popular Posts