REFLEKSI AKADEMIK: TAHUN 2 SEMESTER 1 PSIKOLOGI DI UIAM
Bismillah.
Ini post ketiga saya tentang subjek-subjek akademik yang saya ambil dalam jurusan Psikologi di UIAM Gombak. Dah nak masuk semester ketiga yang saya ambil
hanya 15 credit hours (minima). Payah sikit pelajar-pelajar jurusan
psikologi untuk dapat banyak subjek psikologi melainkan dah level yang atas-atas
sebab senior boleh pre-reg subjek lebih awal daripada junior. Selain
itu, semester ini juga, saya dah berjaya declare minor dalam Quran
Sunnah dan mula ambil subjek minor alhamdulillah.
Ada iras rupa meja saya semasa study. Perlu ruang besar dan banyak alat :P |
1.
Developmental
Psychology (PSYC 1090)
Subjek ini antara yang paling
menarik untuk dipelajari dalam jurusan Psikologi. Kami belajar proses
perkembangan manusia daripada dalam kandungan sehinggalah ke usia tua dan
daripada pelbagai aspek; fizikal, sosioemosional dan kognitif. Pensyarah yang
mengajarku ketika itu Dr Nazariah. Beliau sangat keibuan dan rajin melayan
soalan-soalan daripada para pelajar. Kelas kami pula hanya ada lebih kurang 50
orang.
Pengajaran utama yang saya dapati
daripada subjek ini ialah betapa besarnya peranan ibu bapa dan persekitaran
dalam membentuk perkembangan anak-anak daripada segenap aspek. Sebagai contoh,
jika anak tidak diberikan rangsangan fizikal yang sesuai dengan umurnya, ada
kemungkinan tumbesaran fizikal dan kognitif anak tidak mencapai potensinya yang
maksimum. Jika ibu bapa atau penjaga tidak memberikan perhatian dan emosi
positif secukupnya kepada anak ketika mereka masih bayi, kesannya boleh
kelihatan apabila mereka semakin besar.
Jadi, terima kasih Ibu dan Ayah kerana berusaha membesarkan
saya dengan cara yang terbaik yang mereka mampu. Tanpa didikan Ibu dan Ayah,
entah bagaimanalah saya sekarang.
2.
Psychology of Learning
(PSYC 1080)
Kami belajar tentang bagaimana
manusia belajar sesuatu; ilmu teori, praktikal dan kebiasaan. Fokus Dr Sharifah
dalam kelas kali itu ialah dari pada perspektif Behaviorism. Jadi, kami belajar
teori Classical Conditioning, Operant Conditioning dan Observational Learning. Agak
rumit pula kalau nak terangkan teori conditioning di sini aih.
Okaylah saya kongsikan tentang
Observational Learning yang lebih mudah untuk difahami. Kalau tengok maksud
literal Observational Learning pun dah boleh tangkap kot konsepnya macam mana;k
pembelajaran menerusi pemerhatian terhadap perlakuan orang lain. Observational
learning ni lebih berpotensi untuk berkesan bila ada 4 komponen ni:
a)
Perhatian
b)
Memori
c)
Kemampuan untuk meniru
perbuatan berkenaan
d)
Motivasi
Contoh paling kerap yang saya jumpa dalam buku teks:
Bayangkan ada budak 3 tahun. Dia nak belajar ikat kasut. Jadi, dia kena: (1) perhati
macam mana orang lain ikat kasut (perhatian) dan (2) ingat langkah-langkahnya
(memory). (3) Tangan dia dah boleh buat pergerakan yang halus untuk handle
tali-tali yang halus tu (kemampuan). (4) Dia kena NAK belajar. Baru lah boleh.
Gituh.
Boleh reflect kat konsep ni kat
diri sendiri, kalau-kalau ada benda yang kita nak belajar tapi masih belum
berjaya. Cukup tak 4 komponen ni? (Oh ya jangan lupa elemen agama semua tu).
Selain itu, bab-bab belakang
banyak tentang teknik-teknik belajar berkesan yang telah dibuktikan melalui
kajian. Contoh paling penting untuk saya ialah; belajar secara berkala (distributed
practice) lebih baik daripada belajar sekali gus (mass practice atau cram
banyak-banyak dalam satu masa aka last minute study). Kebanyakan teknik belajar
agak familiar seperti yang sudah diketahui umum, jadinya saya skim through je part
ni masa nak exam final hari tu. Ironinya, saya yang terstudy last minute
padahal dah terang lagi bersuluh teknik belajar TAK last minute lebih berkesan.
3.
Cognitive
Psychology (PSYC 3030)
Subjek Cognitive Psychology ialah
antara subjek kegemaran saya kerana kami belajar tentang proses-proses yang
berlaku dalam otak. Sebab utama saya memutuskan untuk mengambil jurusan
psikologi adalah disebabkan kekaguman saya terhadap antara anugerah terbesar
yang Allah berikan kepada manusia. Dengan adanya otak yang dapat berfungsi
dengan baik, kita dapat berfikir dengan jelas, melangkah dengan tegap, bertutur
dengan jelas dan menghasilkan pelbagai keajaiban lagi.
Antara sub-topik yang kami pelajari termasuklah:
-
Deria (Sensory) : cara
deria mengesan stimulasi daripada persekitaran.
-
Persepsi (Perception): cara
otak ‘menafsir’kan stimulasi daripada deria.
-
Perhatian (Attention):
jenis-jenis perhatian
-
Ingatan/ Memori (Memory):
jenis-jenis memori berdasarkan durasinya, cara merekod memori
-
Penyelesaian Masalah
(Problem Solving)
-
Gambaran Mental (Mental
Imagery)
Kebanyakan proses yang kami
pelajari ialah berdasarkan teori-teori yang dibuat berdasarkan kajian dan
eksperimen yang dibuat oleh para pengkaji. Sesungguhnya teori boleh berubah
dengan hasil penemuan daripada kajian-kajian baru.
Yang menariknya, banyak proses
yang saya pelajari daripada subjek ini dapat dikaitkan dengan proses hafazan
al-Quran dan masalah-masalah yang berkaitan dengannya. Contohnya, huffaz sering
kali keliru dengan hafazan lama dengan hafazan baru. Kekeliruan sebegitu
berkemungkinan disebabkan oleh proses gangguan atau ‘interference’ dalam memori
kita. Retroactive interference terjadi apabila maklumat baru dalam ingatan kita
menganggu maklumat yang lama. Proactive interference pula berlaku sebaliknya;
iaitu apabila maklumat lama dalam ingatan mengganggu proses pembelajaran
maklumat baru. Banyak lagi contoh lain tapi cukuplah satu sahaja dalam post
ini.
4.
History and
Philosophy of Psychology (PSYC 4090)
Saya ini penggemar subjek
sejarah. Mula-mula, saya agak teruja untuk ambil subjek ini. Bila kelas
bermula, makin lama, agak susah untuk faham apa yang dipelajari kerana banyak
konsep falsafah yang perlu difahami.
Fokus silibus subjek ini adalah
untuk mengenengahkan tokoh-tokoh yang telah menyumbang secara langsung atau
tidak langsung kepada pembentukan bidang psikologi hari ini. Antaranya
termasuklah figura-figura dalam bidang falsafah seperti Immanuel Kant, Rene
Descartes, John Locke; figura-figura terkenal dalam bidang psikologi seperti
Sigmund Freud, John B. Watson, Ivan Pavlov; dan juga tokoh-tokoh Islam seperti
Ibnu Sina, Ibn al-Haytham, al-Ghazali dan banyak lagi.
Kami
belajar latar belakang
setiap tokoh dan sumbangan-sumbangan mereka ke arah pembentukan bidang
psikologi. Kebanyakan tokoh
Barat mempunyai masa kejatuhannya yang tersendiri; ada yang mempunyai
masalah keluarga, depresi dan sebagainya. Namun begitu, mereka pilih
untuk
bangkit dan melakukan perubahan yang bermanfaat. Penerangan Dr Azlin
banyak membuka mata aku bahawa tokoh-tokoh tersebut juga manusia biasa
yang bermula dari bawah, ada jatuh bangunnya. Tak mustahil kalau pelajar
yang hari ini sedang duduk sebagai pelajar biasa dalam dewan kuliah,
boleh jadi tokoh yang hebat suatu hari nanti. Jadi, bangkitlah lebih
tinggi
daripada kejatuhan. #BounceBackStronger
5.
Dirasah fil Quran
(RKQS 1046A)
Ini ialah subjek pertama yang
saya ambil untuk minor Quran Sunnah dan bahasa pembelajarannya ialah bahasa
Arab. Risau juga kerana sudah hampir 4 tahun saya tidak mempelajari bahasa Arab
secara formal. Alhamdulillah, pensyarah saya (Dr Jannah, Dr Faizul Haque) turut
menggunakan bahasa Inggeris ketika mengajar, memandangkan kebanyakan pelajar
yang ambil subjek Dirasah ialah pelajar tahun 1.
Kami perlu mempelajari tafsir
ringkas 2 juzuk daripada al-Quran iaitu juzuk 28 dan 29. Namun begitu,
disebabkan silibus yang agak banyak, kami tidak sempat menghabiskan semuanya. Hanya
belajar beberapa surah terpilih seperti surah al-Mulk, at-Talaq, al-Mumtahanah,
al-Jumuah dan lain-lain. Rujukan utama yang kami gunakan di dalam kelas ialah
Sofwah at-Tafasir yang ditulis oleh Sheikh Muhammad Ali as-Sobuni.
Saya suka sangat cara Dr Faizul
Haque terangkan tafsiran ayat al-Quran dalam kelas. Beliau terus bawa kita
untuk refleksi ayat al-Quran untuk aplikasi dalam situasi hidup sekarang.
Sentap sendiri juga la pada setiap kelas.
“If you just learn one surah and
apply it in your life, that is already enough for you to have a good life.”
Masalahnya, belajar
banyak-banyak, kita amal ke tidak? Astaghfirullah. Surah-surah yang saya
belajar tu pun, tak tahu mampu tak nak amal semua. Banyak sangat yang belum.
KONLUSI
Subjek paling best? DIRASAH FIL QURAN !
Salam, nak tanya sis belum ambil subjek research methodology ke?
ReplyDeleteAlhamdulillah dah ambil, nanti saya update ya hehe :) insyaAllah
ReplyDeleteHow to apply minor?
ReplyDeleteUntuk batch yang baru, dah tiada program major-minor untuk course psychology. Hanya boleh ambil subjek-subjek yang berkenan sebagai subjek elektif (tambahan).
Delete