Di Celah Rongak seorang Auntie


Gula punca kaviti


Aduhh. 

Asal mana, adik-beradik berapa, selalu buat apa kat sini, makan pukul berapa, bangun tidur...

Otakku memusing ligat, mencari-cari topik lain untuk dibicarakan. 

Dan ting! Tetiba Allah datangkan ilham. 

"Auntie, auntie suka baca tak?"

"India boleh la skit-skit. Melayu inggeris tak reti. Belajar kat tusyen tiga kali, bukan sekolah government."

"Ohh.."

"Auntie saya nak belajar bahasa Tamil lah!" Kata aku sambil menghadiahkan senyuman terbaik aku.

"Satu apa auntie?"

Unne, 
ende, 
Mune,
Nale,
Anji,

"Erk..Apa auntie nombor satu? Hehe"

"Unne," katanya, dan terus membilang tanpa henti nombor-nombor Tamil itu.

Terkial-kial aku nak mengajuk sebutannya. Tambahan lagi, giginya sudah hilang sebatang di depan, menyukarkan aku menangkap sebutannya. 

"Auntie, apa tadi satu sampai lima?"

Dengan sabarnya Auntie tu mengulang nombor-nombor itu kepadaku. 

"Auntie, unne, rende, mune, nale, anji. Yay!" 

Tersenyum lebar Auntie melihat anak muridnya. 

"Satu sampai lima je? Enam sampai sepuluh?"

Err. Okeylah, aku boleh go on lagi ni insyaAllah. 

"Ok ok, kita sambung auntie. Enam sampai sepuluh pulak."

"A re' "

"Ah?"

"A RE' "

"A re" 

"Aduh adik!," gelaknya menahan ketawa. Geli hati melihat aku yang terkial-kial. First time kot belajar tamil. Memang le.

Setelah hampir sepuluh kali, mengulang-ulang nombor Tamil tersebut dengan penuh kepayahan dan ketidakbiasaan, aku berjaya menyebut nombor-nombor tersebut dengan lancar. Alhamdulillah ! 

Dan sesi pembelajaran bahasa Tamil terus berjalan.

"Cikgu" baru aku sabar mengulang-ulang perkataan-perkataan Tamil yang asing daripada pendengaranku. 

"Nah adik, kacang. Makan makan," ujarnya.

"Err.. Takpe auntie makan la, nanti susah auntie nak beli lagi."

Dia menggeleng-geleng. 
"Makan la adik, tu bagi kawan sekali."

Aku pun menjamah sedikit serpihan-serpihan rempeyek dalam bekas bulatnya. 

-----------------

Alhamdulillah, hari ni aku tak pulang dengan tangan kosong. 

Comments

Popular Posts