0

Tok tok tok! Pintu bilik Aisy dikuak perlahan. Kepala sahabatnya, Ricah terjengul di sebalik pintu. 

"Masuklah, Ricah!" Laung Aisy. Tangannya yang dari tadi sibuk menyiapkan buku tahriri berhenti menulis. 

Seperti biasa, Ricah menghempaskan badannya ke atas katil Aisy. Keluhan kecil dilepaskannya.

"Aisy, aku tak bahagia lah duduk sini."

Muka sahabatnya, Ricah yang baru dikenali 6 bulan yang lalu dijeling sekilas. Tangannya disilangkan di bawah kepala.  

"Rilek ah, saya pernah rasa jugak. Bosan, kosong, rutin yang membosankan.  No fun.
Sampai nangis-nangis telefon mak. Rasa terkurung. "

Aisy tersengih, dia memang manja dengan Ibu. Tapi Aisy bukan seorang yang mudah menangis. Cuma sejak kebelakangan ni, Aisy rasa kosong. 

Tak sangka Ricah ada perasaan yang sama sepertinya.

"Terkongkong. Tu lah sebab aku selalu keluar. Pergi program tu, program ni. Mana pernah lekat kat DQ.

Aku rasa hafal, hafal, hafal tapi tak faham makna, tak guna jugak. "

Aisy diam. Bukannya apa, risau melihat kerenah Ricah. Selalu pergi program sana sini, sampai masanya dengan al-Quran begitu sedikit. 

Aisy taknak Ricah sakit mengejut. Sakitnya iadah nanti kalau tak mantapkan hafazan awal- awal. 

"Mak saya cakap kena cari perkara yang boleh buat kita bahagia kat sini. Kalau tak, gila kita.

Yelah, make the best out of what we have. "

Macam tu lah perbualan mereka, seorang guna 'aku kau', seorang lagi 'saya awak'. Macam ayam dengan itik. 

Ricah hanya mendiamkan diri, merenung siling. 

Nak capai bahagia, bukan mudah. 

Comments

Popular Posts