Cakna

Timbul isu kemanusiaan
Semangatmu berkobar-kobar
Semaraknya cukup kuat
Sehingga bahangnya membuatkan orang sekitarmu turut merasa.

Aku sering tertanya
Apa, apa dan apa
Apa yg mencetuskan api itu?
Cukupkah sekadar baca berita-berita?
Skrol di Facebook dan Twitter? 

*****

Rupanya, darah Palestin mengalir dalam badanmu,
Kau boleh rasakan kehangatan darah itu,
Kau boleh rasakan sakitnya mereka di sana,
Kau boleh selami jiwa mereka.

Namun cukupkah sekadar menjadi keturunan Palestin,
Membuatkanmu peka?
Tidak!

Iman di dada pencetus segalanya,
Tanpa pertalian aqidah yg kukuh,
Tanpa rasa sayang yang utuh, 
Mana mungkin kita akan cakna,
Mana mungkin kita akan bersuara!

Aku malu denganmu.
Aku malu dengan keadaan imanku.
Adakah aku benar-benar Muslim
Sedangkan aku masih lagi membutakan mata?
Dan tidak cakna?

Comments

Popular Posts